21 august 2007

Windows Vista Defrag: Simpelt interface - tilbageskridt?

Dette er hvad du får at se når du starter Disk Defragmenteringsværktøjet i Vista:Hvad enten du kan lide det eller ej, uanset om du har haft den store pengepung fremme og investeret i Windows Vista Ultimate, så er det alt hvad du får - Ingen statusbar, ingen indikation af hvor lang tid det vil tage eller hvornår man kan forvente at den bliver færdig. Ingen information om hvilke filer der er fragmenteret eller hvor fragmenteret disken i det hele taget er!!

Dette er i min verden et tilbageskridt, så ved jeg godt at man med Vista kan sætte en automatiseret defragmentering til og at den nye defragmenteringsprocess er noget mindre ressource krævende end den i XP. Men jeg vil, som så mange andre, gerne være mere i kontrol med hvad maskinen foretager sig og ikke mindst hvornår jeg kan forvente at den er færdig.

Indtil Microsoft selv kommer op med noget bedre Defragmenteringsværktøj (i det mindste en statusbar der viser mig hvor langt den er kommet og hvornår man kan forvente at den er færdig) så må vi jo ty til 3. parts programmer. Jeg kan anbefale "Auslogics Disk Defrag" som er gratis, det er et meget simpelt defragmenteringsprogram - ingen indstillinger bare kør. MEN det har et visuelt overblik over disken og en statusbar der viser hvor langt man er nået (og det er vel ikke for meget at forlange vel..).

Du kan downloade Auslogics Disk Defrag her.

Ingen kommentarer: